Förutom Filippa K, Peak Performace och Lexington, som kommer att ha egna avdelningar, är bland andra Acne, Nudie, Marc Jacobs och Michael Kors klara för Atrium Ljungbergs nya varuhus Rådhuset vid Stora torget i Uppsala.

Hur har ni lyckats få dessa varumärken till Uppsala, Björn Johnson, affärsutvecklare?

– Vi har ju arbetat konsekvent med detta ända sedan vi köpte huset 2006. Vi hade redan då definierat ett marknadsutrymme i Uppsala för den här kategorin varumärken som tidigare varit underförsörjt. Vi har till exempel deltagit i modemässan i Köpenhamn och fört en diskussion direkt med de varumärken vi bedömt intressanta och parallellt förhandlat med olika tänkbara operatörer. Så småningom hittade vi den här lösningen.

Hur många nej har ni fått på vägen?

– Inte så många. Det finns några passande varumärken som vi inte får in nu men husets innehåll kommer att variera över tid så vi kan nog lyckas med de också.

Galleria Dragarbrunns inriktning, som ju också baserats på modevarumärken och utan det traditionella upplägget med väggar, byts ut mot enskilda butiker med egna ingångar, varför kommer Rådhuset att klara sig bättre?

– Den första idén med Galleria Dragarbrunn påminner om vår men de lyckades inte med ett konsekvent genomförande. Kvalitet blandades med skejtmode och diverse annat som inte riktigt passar ihop. Den kritiska massan blev därför för liten för att huset ska fungera som en tillräckligt stark destination. Även planlösningen med restaurangen som inte riktigt samverkar med handeln känns tveksam.

Finns en tillräckligt stor målgrupp för ett modevaruhus i Uppsala?

– Det är vi övertygade om. Det är ju inte Gucci och Prada vi säljer utan ett utbud som har en ganska stor målgrupp.

Vilka vänder ni er främst till?

– Tämligen brett men definitivt en äldre målgrupp än Forumgallerian, 25 år och uppåt.

Hur har ni tänkt med inredningen för att den ska passa in i den speciella byggnaden?

– Vi utarbetade tidigt en designmanual som också är del av hyreskontraktet. Liberty i London har varit förebild. Inte så mycket vägghäng utan exponering i rummet på bord och fristående ställningar.

Hur och av vem kommer varuhuset, förutom de tre avskilda butikerna, att drivas?

– Vi kallar det inte för butiker utan fristående avdelningar. Multibrand-operatör blir samma företag som säljer Gant i Galleria Dragarbrunn.

Hur stora blir ytorna?

– Den effektiva handelsytan exklusive lager, personal, med mera är 1 800 kvadratmeter, och därutöver tillkommer restaurang och bar 290 på kvadratmeter.

Hur mycket kostar hela renoveringen?

Cirka 150 miljoner kronor inklusive tillbyggnad och kontorsvåning. Dessutom 47 miljoner för förvärvet.

Hur kommer varuhuset att marknadsföras?

Som Rådhuset.

Har ni något nytt projekt på gång i Uppsala, kommer till exempel något att hända med Forumgallerian?

– Inga större förändringar är planerade i Forumgallerian, några mindre hyresgäster som kommer att bytas ut. I Gränby däremot händer mer. I november öppnar ombyggda delar i den gamla byggnaden med bland annat en helt ny front på Ica Kvantum. Dessutom öppnar Cubus, Ur & Penn och Bönor & Blad. Vi kommer också att påbörja en större ombyggnad av den västra entrén (gamla huvudentrén) med en liten foodcourt i övre plan och fyra nya butiker i entréplan. Vi kommer därför att flytta Fuji, Life och Tre under hösten för att komma igång med nästa etapp.

Bild: Aros Arkitekter