Kafékedjan Baristas första enhet, den på gågatan i Uppsala, har lagt ned. Försäljningen har fallit och kaféet gick med förlust.
– Otroligt trist, men man når en punkt där man inte längre kan hålla det vid liv utan att äventyra resten av bolaget. Uppsala var vår första etablering när vi startade 2006, så det är naturligtvis extra ledsamt då, säger Björn Almér, VD och medgrundare.
Vad tror du är anledningen till att det gått dåligt?
– Flödet är svagare i slutet av gågatan och på grund av etiska profil med samma pris mot konsument som konkurrenterna har vi betydligt lägre marginaler och behöver cirka 100 kunder mer än dem om dagen för att kunna gå runt. När nu Espresso House, som inte har samma etiska profil, öppnade i St:Per så föll vår volym. Ytterst är det kunderna som bestämmer, och i detta fallet klarade vi inte konkurrensen på just det läget. Det var tvärt om i Gränby där Espresso House lämnade när vi öppnade.
En ny hyresgäst är klar för lokalen och kommer att öppna inom kort. Barista vill komma tillbaka till Uppsala city, och hoppas kunna öppna under nästa år, om de hittar en passande lokal. Det andra kaféet, i Gränby Centrum, går enligt Björn Almér bra.
– Gränby går jättebra och vi hoppas komma igen på bättre läge i innerstan också. Vi brukar ge de stora kedjorna en rejäl match när vi har jämförbara lägen, för många kunder är väldigt medvetna om skillnaden mellan dem och oss. Det spelar verkligen roll var man fikar. Men det är svårt att nå ut med budskapet att det är skillnad på kaffe och kaffe, säger Björn Almér.