Lördagen den 8 september flyttar Uppsalas kulturutbud ut på gator och torg. Årets upplaga av Kulturnatten innehåller ungefär 640 programpunkter under ett dygn.
Vad vill du lyfta fram i årets kulturnattsprogram, Sofie Blomgren, kulturnattsgeneral?
— Det är väldigt svårt att välja ut en sak, men jag tipsar gärna om Hemslöjden checkar in på Hotell Park Inn. Hemslöjden fyller 100 år i år och detta uppmärksammas bland annat med en utställning på hotellet som ligger i Uppsalas forna hantverkshus.
Vad är mest udda?
— Det beror nog på vem du frågar, vilka preferenser man har. Men Reggae i Stadsarkivet kan upplevas lite udda. Eller en theremin-improvisation i Skytteanska valvet. Föredraget Kan man förklara leopardens fläckar med matematiska modeller? med matematikern David Sumpter på Gustavianum kan också kännas lite udda.
Hur olika evenemang går egentligen att kalla kultur?
— Beror också på vem du frågar. Uppsala kommun definierar kultur så här: ”I en vid definition innefattar begreppet kultur alla de andliga, materiella, intellektuella och känslomässiga egenskaper som präglar ett samhälle eller en grupp människor. Kultur innefattar livsstilar, traditioner och mycket annat.” Utifrån denna definition är allt i programmet kultur. I och med att jag arbetar på uppdrag av kulturnämnden är det denna definition som gäller för Kulturnatten.
Vilka evenemang eller typer av evenemang tror du kommer att locka flest åskådare?
— Vi har sett de senaste åren att vi har några ”publiksäkra” evenemang, bland annat parkour-uppvisningen och eldshowen i Botaniska trädgården. Jag tror också att många gärna lyssnar på och upplever musik. Den kurdiska scenen på Forumtorget, som är en nyhet i år, kommer att locka en stor publik. Jag gissar att torget kommer att vara helt tjockt under kvällen. Skrotcentralen kommer att dra mycket folk. De har ett helt fantastiskt program. Faktum är att de allra flesta kommer dra fullt hus på Kulturnatten.
Vilka nyheter finns i årets kulturnatt?
— Det finns flera nya inslag i årets program. Vi har flera nya platser, bland annat danspaviljongen i Stadsträdgården och Carolinaparken/Engelska parken. Nyheter i programmet som vi inte sett förut är bland annat Dub jamvision i Slottsbacken. Det kan förklaras som en fusion av musik, poesi och bild. På Vaksala torg finns Jah Massive Sound System med RasTafari Roots & Culture. Om det är någon som har abstinens efter att reggaefestivalen flyttade från Uppsala kan man få en del av sitt behov tillfredsställt där. Vi kan också berätta att Uppsala får besök från Anundsjö hembygdsförening. Anundsjö är en liten plats i Ångermanland där en av Carl von Linnés vänner Peter Artedi kommer ifrån. De kommer att ha ett späckat program i Artediparken under Kulturnatten.
Du och samordningen av Kulturnatten gick från och med förra året över från kommunen till Destination Uppsala. Då sa du att det på sikt skulle innebära ”förbättringar och utveckling”. Kan vi se något av det i år?
— Vi har arbetat en del med webben under våren så att det ska bli enklare att söka i programmet. Den är också responsiv, vilket innebär att den ser bra ut oavsett om man öppnar den i en mobil, dator eller surfplatta. Vi har anställt en projektassistent på heltid, Malin Lejskog. Det innebär att hon lär sig allt om Kulturnatten just nu. Nästa år kan hon ta ett större ansvar och frigöra tid från mig. Tidigare år har vi haft projektanställda personer, olika från år till år, vilket inte gett någon kontinuitet.
Ni har samarbetat med Stockholms och Umeås kulturnatter, kommer de att på något sätt medverka?
— Umeå är med i årets program med två band, Strongheart och Larsh & One 2 High. Det var tänkt att också Stockholm skulle finnas med i år, men av olika anledningar gick det inte. Men det har lovat att sprida vårt fantastiska program i sina nätverk. Och nästa år hoppas vi få till ett riktigt bra samarbete med dem.
Vilka mål har ni med Kulturnatten?
— Kulturnattens huvudsakliga mål är vara en möjlighet för Uppsalas kulturliv att bredda sin marknadsföring och göra sin verksamhet känd för en stor publik. Uppsalas invånare ska erbjudas att ta del av Kulturnattens evenemang och få information om programmet. Det står också i målbeskrivningen att vi ska behålla positionen som Sveriges största kulturnatt och genom marknadsföring ska Uppsalas rika förenings- och kulturliv göras mer känt, säger Sofie Blomgren.