Tillsammans med galleriorna Commerce i Skövde och Domino i Norrköping säljer nu det brittiska fastighetsbolaget Boultbee S:t Per-gallerian till Diligentia. De tre köpcentrumen tillsammans kostade 1 440 miljoner kronor.

– Boultbee har, som många andra kommersiella fastighetsägare, en tre-till fem-års affärsmodell och S:t Per har nu varit i vår ägo under fem år. Vi har ökat den uthyrningsbara ytan, etablerat nya hyresgäster och renoverat fastigheten, i enlighet med våra planer. Samtidigt har efterfrågan på köpcentrum i Sverige ökat i och med att marknaden nu ser bättre ut och efterfrågan på S:t Per-gallerian var stor, säger Ulrika Lagerqvist, kommunikatör på Boultbee.

Diligentia, som ägs av Skandia Liv, har redan tre kommersiella fastigheter i Uppsala och kommer att använda S:t Per som nav i Uppsala.

– Vi köper fastigheten i ett paket på tre fastigheter varav S:t Per är den största och en bas för att utveckla vårt innehav i Uppsala som vi bedömer vara en av de intressantaste fastighetsmarknaderna i Sverige. Dessutom tror vi att det är bra att Vasakronan får lite konkurrens i Uppsala, säger Bo Jansson, chef för köpcentrum på Diligentia.

S:t Per är Boultbees enda fastighet i Uppsala, men det kan bli nya förvärv.

– Boultbee är alltid intresserade av spännande möjligheter och nya investeringar, men i dagsläget finns det inga konkreta planer, säger Ulrika Lagerqvist.

Boultbee har, som många andra kommersiella fastighetsägare, en tre-till fem års affärsmodell och S:t Per har nu varit i Boultbee's ägo under fem år.
Vi har nu förbättrad shoppingupplevelsen för kunderna genom att ökat den uthyrningsbara ytan, etablerat nya hyresgäster och renoverat fastigheten, i enlighet med våra planer. Samtidigt har efterfrågan på köpcentrum i Sverige ökat i och med att marknaden nu ser bättre ut och efterfrågan på S:t Per Gallerian var stor.