Från och med denna vecka får receptfria läkemedel säljas i livsmedelsbutiker, bensinmackar och liknande. Runt 500 produkter har valts ut av Läkemedelsverket och bland dessa väljer respektive kedja vilka som slutligen hamnar på butikshyllorna.

De tre stora livsmedelskedjorna Ica, Coop och Axfood kommer alla att börja sälja receptfritt i utvalda butiker och även bensinstationer som Statoil är på gång.

Både Coop och Axfood, med kedjorna Hemköp och Willys, börjar sälja receptfria läkemedel under nästa vecka, vecka 46. Hos Axfood kommer dessa till en början att finnas i Willys-butikerna och hälften av Hemköps butiker. Ica och Statoil är tidigare ute, men där kan det ändå dröja innan läkemedlen finns på hyllorna.

– Från och med 1 november är det möjligt för butiker att börja sälja receptfritt. Detta under förutsättning att man gjort en anmälan till Läkemedelsverket och upprättat en obligatorisk egenkontroll. Vissa butiker har redan börjat sälja medan andra planerar för försäljning framledes. Intresset är stort bland butikerna, säger Johan Brehmer, som är ansvarig för receptfritt på Ica.

– Ica-butikerna väljer själva vilket sortiment de vill ha av de läkemedel som är godkända att sälja utanför apotek. De bestämmer också när de börjar sälja, fortsätter Johan Brehmer.

– Säljstart är torsdag 5 november och inom en treveckorsperiod kommer 240 stationer att ha det nya konceptet på plats. Vid årsskiftet räknar vi med att samtliga fullservicestationer, cirka 300, säljer receptfria läkemedel, säger Björn-Erik Sundström, kategoriansvarig för Non-food på Statoil.

– Vi rullar ut under en treveckorsperiod. Efter det har vi ett mindre antal stationer som vi ska se över station för station för att hitta en bra exponeringslösning som uppfyller våra och Läkemedelsverkets krav på kundens säkerhet, säger Björn-Erik Sundström.

Hur stort sortiment kommer ni att ha och vilka produkter kommer att finnas i sortimentet?

– Ett servicesortiment med ett begränsat urval av kända varumärken inom värk, feber och förkylning. Bland annat Alvedon, Ipren, Strepsils, Otrivin och Bromhexin, svarar Ingmar Kroon, presschef på Axfood.

– Det kommer att variera något mellan butikerna, men som mest 50 artiklar. Vi kommer att ha produkter mot förkylning, värk, mage och allergi, säger Magnus Nelin, Coops presschef.

– Ica har lagerlagt cirka 90 artiklar. Men det är upp till respektive butik hur många olika artiklar i sortimentet de vill ha. Produkterna finns inom sortiment som värk och feber (till exempel Treo, Alvedon och Ipren), allergi, förkylning (till exempel Nezeril och Bisolvon), mage (till exempel Losec Mups) och rökavvänjning (till exempel Nicotinell och Nicorette), säger Johan Brehmer på Ica.

– Vi har valt att fokusera på storsäljare och kända varumärken. Vi kommer bland annat att erbjuda smärtstillande i form av huvudvärkstabletter och salva för muskelvärk. Sluta röka, främst nikotintuggummi, medicinskt tuggummi mot åksjuka, förkylningslindring i form av nässpray, produkter som hjälper mot stressmage samt allergiprodukter som lindrar rinnande näsor, vårallergi och röda ögon . Det innebär att vi kommer att ha ett relativt brett erbjudande till kunderna som kommer att täcka stor del av våra kunders behov, säger Statoils Björn-Erik Sundström.

Alla kedjor verkar nöjda med Läkemedelsverkets riktlinjer och ska följa dem.

– Vi är glada att regelverket nu finns tillgängligt. Det gör att vi har en bra utgångspunkt att arbeta utifrån. Vi kommer även fortsätta att ha en konstruktiv dialog med Läkemedelsverket kring regelverket, säger Icas ansvarige Johan Brehmer.

Kedjorna har svårt att förutspå hur lönsam läkemedelsförsäljningen kommer att vara, men ingen av dem tvekar inför att erbjuda den.

– Vi tror att det här är mycket värt för våra kunder bland annat eftersom vi har ett rikstäckande stationsnät med generösa öppettider, flera av våra stationer har öppet dygnet runt. Självklart tror vi också att det här är affärsmässigt intressant för oss. Men som alltid kommer vi att utvärdera vårt sortiment och se om det framöver finns något annat som våra kunder efterfrågar och som vi ser som en intressant produkt, säger Björn-Erik Sundström på Statoil.

– Vi ser det huvudsakligen som en service gentemot våra medlemmar och kunder, säger Coops Magnus Nelin.

– På sikt tror vi att det finns lönsamhet. På kort sikt tror jag att det fins en direkt samhällsnytta som kommer av att kunderna i Sverige på ett enkelt sätt ska kunna få tillgång till vanliga och väl kända receptfria läkemedel och på ett mycket enklare sätt än tidigare kunna hantera sin egenvård, säger Johan Brehmer på Ica.

På frågan vilka mål respektive kedja har för försäljningen av receptfritt så svarar Statoil och Coop att de vill ha det som en extra service mot sina kunder medan Axfood och Ica har mer konkreta mål.

– Kortsiktigt att få ut sortimentet i butikerna och kommunicera mot konsument att det finns tillgängligt i butik, säger Ingmar Kroon på Axfood.

– Vi är väldigt glada över den möjlighet som det innebär att kunna erbjuda Icas kunder receptfria läkemedel. Vår målsättning är att kunna erbjuda tillgängligheten av receptfria läkemedel på ett enkelt och tryggt sätt och därigenom göra vardagen enklare för våra kunder. Tillgängligheten är ett av de främsta målen som regeringen har haft med omregleringen, säger Johan Brehmer på Ica.

Ica kommer även att börja sälja receptbelagda läkemedel i egna apotek inuti sina större butiker. Även Coop planerar för apotek i samarbete med Kronans Droghandel.