Apoteksmonopolet del 2 – Åhléns vill öppna egna apotek

I förra veckan berättade Citybloggen om att det privata företaget Foxfarmaci vill öppna ett apotek i Uppsala efter apoteksmarknadens avreglering och Apoteket ABs presschef kommenterade den framtida konkurrensen.

Ett annat företag som vill öppna egna apotek är varuhuskedjan Åhléns, som vill ha dessa i eller i anslutning till sina varuhus.

– Vi är en av Sveriges ledande detaljhandelskedjor med butikslägen i större delen av landet. Våra kunder känner stort förtroende för vårt erbjudande inom skönhet, kroppsvård och hudvård och här ser vi en naturlig koppling till apotekssortimentet, säger Joakim Forsell, chef för Åhlénsgruppens varuhus.

Enligt Joakim Forsell kommer servicenivån att vara god.

– Vi anställer särskild utbildad personal och kommer att följa alla formella krav som ställs från Läkemedelsverket och myndigheter. Vi kommer dessutom själva att följa upp med våra kunder att vi tillhandahåller bästa kvalitet på rådgivning och kompetens.
Åhlénsgruppen är ett familjeföretag som bygger affärer långsiktigt, det kommer vi att göra även i denna fråga. I slutändan handlar det om att ge våra kunder den bästa servicen och det är vi övertygade om att vi kan göra på detta område.

Precis som med resten av Åhléns är målgruppen för apotekssatsningen “den moderna kvinnan” som Forsell uttrycker det. Detta innebär att apoteken ska finnas i bra lägen och ha långa öppettider.

När Åhléns etablerar sig i Uppsala kan Joakim Forsell inte svara på, men det handlar om städer där företaget redan har varuhus, vilket de har här.