I morgon, torsdag, öppnar klädkedjan Kappahl sin fjärde Uppsalabutik. Det blir en 750 kvadratmeter stor enhet i Gottsunda centrum, som byggs om.
Varför öppnar ni en ny butik i Uppsala, Urban Solander, Sverigechef på Kappahl?
— Vi öppnar sex till tio nya butiker i Sverige varje år och i området kring Gottsunda har vi många av våra kunder som vill att vi skall öppna.
Varför i just Gottsunda?
— Centrumet har byggs om och totalrenoverats och vi vill bidra till centrumets utveckling.
Gottsunda förknippas inte så mycket med modehandel, varför tror ni att ni passar bra i köpcentrumet?
— Nya Gottsunda vill ha en bra mix av butiker och nu ger Kappahl kunderna möjlighet att handla mode i centrumet.
Vilken målgrupp vill ni fånga upp med den nya butiken?
— Vår målgrupp är kvinna och man mellan 30 och 50 år, en barnfamilj.
Räknar ni med kunder från närområdet eller även från längre håll?
— Det blir i första hand runt Gottsunda men Uppsala är en stor stad där våra kunder finns.
Vilka mål har ni för etableringen?
— Målet är att ge våra kunder mode samt att kunna handla det på hemmaplan.
Hur många Kapp Ahl-butiker har Uppsala underlag för?
— Vi har underlag för våra fyra butiker i Gottsunda, city, Boländerna samt Gränby, som sagt är Uppsala en av Sveriges största städer.
Har ni några andra planer för Uppsala?
— Målet är nu att vi kommer att ge våra kunder fyra bra butiker att handla mode i Uppsala, säger Urban Solander.