Tidningen New York Times publicerade i fredags, den 10 augusti, ett resereportage om Uppsala.

Hur känns det att få med Uppsala i en så pass stor och välkänd tidning, Tiina Mykkänen, vd på Destination Uppsala?

– Fantastiskt roligt!Tiina Mykkänen

Har ni från Destination Uppsalas sida lobbat på något sätt för att få artikeln skriven?

– Inte denna gång, kommunen blev kontaktad av en journalist på NY Times.

Gör ni något speciellt för att få denna typ av reportage skrivna i allmänhet?

– Vi anordnar journalistbesök flera gånger per år, förra året tog vi emot journalister/tv-team från Tyskland, England, Ryssland, Finland och Italien, som resulterade i cirka 12 artiklar/tv-inslag. Innevarande år har vi inte sammanställt ännu, men har haft journalister på besök i vår/sommar från bland annat Italien, England och Korea.

Hur stor påverkan har en artikel som denna på turismen?

– Kortsiktigt ganska begränsat men långsiktigt tror vi att om och när en resa till Skandinavien/Sverige planeras ploppar Uppsala upp i medvetandet som ett alternativ.

Vad är den värd i kronor och ören, tror du?

– Praxis är att jämföra med lika stor annons och artikeln var en helsida och en sådan kostar cirka 680 000 SEK enligt NY Times egen prislista. Sedan finns artikeln även på nätet och varje gång någon klickar på artikeln debiteras annonsörer 3-4 SEK för det, med drygt 19 miljoner invånare i storstadsområdet blir det några klick… Och sedan har artikeln i NY Times gett ytterligare artiklar i bland annat UNT. Sammanlagt är nog marknadsvärdet uppemot 3 miljoner svenska kronor.

När kan eventuell påverkan synas i besökssiffrorna?

– Nästa sommar. Snabbare än så tror jag inte att det går.

Hur har Uppsalas besökssiffror utvecklas de senaste åren?

– Kommersiella gästnätter (hotell, vandrarhem, stugbyar och camping) har ökat i Uppsala kommun med 20 procent mellan åren 2008 till 2012, gällande de första halvåret januari-juni.

Vilka mål har ni för framtiden?

– En trettioprocentig ökning den kommande femårsperioden, säger Tiina Mykkänen.