Uppsala profileras som julstad – ska locka nya besökare

I år arrangeras för fjärde året projektet Julstaden Uppsala. Med julrelaterade evenemang, marknadsföring och en speciell hemsida ska Uppsalaborna lockas ut på gatan och boende i andra städer att besöka staden.

– Från att ha fokuserat på en helg vill vi lyfta Uppsala hela december och locka Julkransar på Uppsala julmarknad 2009besökare att upptäcka Uppsala som julstad med bra shopping och massor med juliga upplevelser. Uppsala har de mysiga miljöerna, de bra butikerna och ett suveränt utbud av musik, teater, shower som vi tycker att fler besökare ska upptäcka, säger Ulrika Nisser, marknadschef för evenemang på Uppsala Tourism.

Förra året var julmarknaden huvudnumret, i år har Bondens egen marknad sin egen julmarknad, men fokus är mest på helheten och evenemangen i hela december. Dessutom är en nyhet för i år att det finns besökspaket till försäljning med bland annat hotell, resa och upplevelser.

– Genom att marknadsföra Uppsala som julstad kan vi locka fler besökare till Uppsala i december och därmed öka beläggningen på våra hotell, öka omsättningen i handeln och öka antalet besökare på våra kultur- och idrottsarenor, säger Ulrika Nisser.

Totalt 200 000 kronor kostar kampanjen, som förutom i lokala medier även går på DN.se, SvD.se, TV3 och Stockholms turistsida Stockholmtown.se.

Ulrika Nisser:

– Målet är att positionera Uppsala som en attraktiv upplevelse- och shoppingstad i december och locka både Uppsalabor och besökare att upptäcka Uppsala och sprida ryktet om vår trevliga stad!

LÄS MER Närproducerad julmat på ny marknad