Nya centralstationen: Hallå där Cajsa Lindgårdh

Uppsalas nya centralstation kommer liksom den gamla att ägas av det statliga fastighetsbolaget Jernhusen, precis som de flesta av landets järnvägsstationer. Citybloggen har ställt några frågor till Cajsa Lindgårdh, som är kommunikatör på Jernhusen med ansvar för stationer.

Hur känns det att stora delar av Resecentrum nu är i princip klara?

– Det är flera delar som är viktiga och allt är ju inte klart. För oss på Jernhusen är det oerhört roligt att få inviga ett nytt stationshus. Det gör vi inte varje dag! Vi är också glada för resenärernas skull som får en ny fin station och även centralpassage.

Vad är målet med Resecentrum från Jernhusens sida?

– Syftet är att skapa ett sammanhängande resecentrum där resenären och hans resa står i centrum, vilket stärker krav på kvalité och service, både vad gäller grundläggande stationsservice, men även vad gäller handelsytorna. Den gamla stationen skall uppgraderas och renoveras.

Har det uppnåtts?

– Ja, det tycker jag. Det kommer att bli enklare för resenärerna att resa, hitta, uträtta ärenden, äta, fika och handla på stationen. De nya och ”nygamla” butikerna bidrar så klart starkt till detta.

Vad ser du mest fram emot under invigningsdagen på måndag?

– Oj vilken svår fråga! Det är ju jättekul att få vara i en sprillans ny station förstås, att se alla butiker och restauranger på plats och att träffa alla som varit involverade i projektet samt våra nya och gamla hyresgäster. Sist men inte minst kommer det att vara jättespännande att se hur resenärer och besökare uppfattar stationen. Hoppas att alla blir lika nöjda som vi är.

LÄS MER Hallå där Göran Löfstrand på Trafikverket

LÄS MER Hela invigningsprogrammet

LÄS MER Nio butiker öppnar i Uppsalas nya centralstation