Torsdagen den 3 maj öppnar hotellet Radisson Blu i Båghuset på östra sidan om Uppsalas centralstation.
Hur förbereder ni er inför öppnandet, Ann-Sophie Myrefelt, hotellchef?
– Just nu pågår bygget för fullt, all fast inredning är på plats och huset håller på att slutbesiktigas. Den 15 mars tar vi över nyckeln och kommer då att börja inreda med all lös inredning, provlaga mat, träna och öva inför öppningen. Vi är i slutskedet av rekryteringen och personalen börjar mellan den 15 mars och den första april, och därefter ska all utbildning ske, policies och rutiner ska komma på plats och organisationen ska lära känna varandra och jobba ihop sig.
– Alla leverantörer håller på att kontrakteras, avtal ska vara på plats. Säljavdelningen har varit igång sedan augusti och kontaktar nya kunder och sluter avtal, och vi har varit bokningsbara sedan september. Vi har visningar, presentationer och kundaktiviteter, både hos kund samt på plats i bygget, för att berätta om vår produkt. Det är och har varit ett enormt stort intresse för Radisson Blu Uppsala, vilket är jätteskoj.
Hur inviger ni hotellet?
– Hotellet öppnar för allmänheten den 3 maj, och vi kommer att ha en stor invigningsfest några veckor senare, för speciellt inbjudna gäster. Detaljer kring öppningsdagen är inte klara ännu, men någonting kommer absolut att hända.
Hur har det gått med bokningarna hittills?
– Det har gått väldigt bra med bokningarna, som jag skrivit så finns det ett stort intresse för det nya hotellet. I första hand är det större grupper, konferenser och kongresser som har bokat, men även enskilda bokningar rullar in, och här ser vi en ökning ju närmare öppning vi kommer.
Hur stor är egentligen hotellmarknaden i Uppsala?
– Hotellmarknaden i Uppsala hänger givetvis ihop med vad som erbjuds runtomkring i staden. Det är viktigt att vi växer i takt, och att vi får fler arenor som kan ta emot stora events och många människor. Beläggningen i staden ligger på årsbasis runt 65 procent, men varierar under året. Uppsala är en fin kongresstad som fler och fler börjar upptäcka, framförallt universitetens alla vetenskapliga kongresser, men även en hel del privata företag, samt organisationer har hittat till Uppsala som kongresstad. Varumärket Uppsala jobbas det också mycket med, och fler och fler börjar upptäcka Uppsala som ”the place to hang”, med utbudet av restauranger, barer, kultur, shopping på en behändig yta. Det är enormt viktigt att vi skapar evenemang som är unika, publikdragande för att dra folk till vår stad, och för detta behövs större arenor än de vi har idag. Vi ser ljust på framtiden och tror absolut att det finns utrymme för ett nytt premiumhotell i staden, speciellt av ett internationellt varumärke som ju Radisson Blu är!
Hur stort är hotellet?
– Hotellet är drygt 8 000 kvadratmeter, innehåller 185 rum och sviter, 7 konferenslokaler, restaurang och bar för 150 personer samt uteservering på torget framför, bastu, gym och relax för hotellets kunder. Rummen längst upp i huset har privata balkonger med utsikt över staden.
Vilka mål har ni med etableringen?
– Målet med etableringen är att uppgradera Uppsalas hotellmarknad, och givetvis räknar vi med att hotellet kommer att löna sig. I peaksäsonger har Uppsala för lite hotellrum, och det händer att staden får tacka nej till kongresser och evenemang, för att rumskapaciteten saknas, så vi kommer att behövas.
Har ni planer på fler hotell i Uppsala?
– Nej, i dagsläget är vi nöjda med de två hotell vi har i Uppsala, Park Inn by Radisson Uppsala, som vi drivit i 10 år, samt Radisson Blu Uppsala. Dessa två hotell kommer komplettera varandra utmärkt, och ligger på absolut bästa läge i Uppsala, granne med UKK och i princip mitt i Resecentrum med tillgång till hela världen, endast 18 minuter från Arlanda.
Frågan vad hotellet har kostat att bygga har Ann-Sophie Myrefelt inte svarat på.